W związku z obchodami Dnia Języka Ojczystego zapraszamy wszystkich nauczycieli i uczniów naszej szkoły do auli na wykłady poświęcone funkcjonowaniu języka polskiego w Internecie na 4 i 5 lekcji.  Tematy związane z cechami języka internetowego, zmianami zachodzącymi w polszczyźnie pod jego wpływem i innymi, ciekawymi aspektami przygotowali uczniowie naszej szkoły.
Język to z pewnością jeden z kluczowych, nie do przecenienia, elementów naszej narodowej kultury, dlatego hasłem tegorocznych obchodów jest:
           ?WIEM, CO PISZĘ I WIEM, JAK PISZĘ!?
Bądźmy więc świadomymi i odpowiedzialnymi użytkownikami języka polskiego, naszego dziedzictwa narodowego, również w jego internetowej, elektronicznej formie, bo język ma znaczenie i mówi o nas więcej, niż przypuszczamy!

Maraton nocny w naszej szkole to zawsze ciekawy i twórczy  sposób spędzenia wolnego czasu. W kąciku polonistycznym uczniowie już drugi raz mieli możliwość zmierzenia się z interesującą formą japońskiego wiersza HAIKU, który narodził się w XVII wieku, ale ciągle cieszy się wielkim zainteresowaniem. Czy młodzież poradziła sobie z tym wyzwaniem? Czy łatwo zostać poetą 17 sylab?

HAIKU to grupowa rozrywka towarzyska, której celem jest zapisanie wrażeń i wzruszeń twórcy obcującego z przyrodą. Ponieważ w trakcie maratonu uczniowie zostali ?zamknięci  w czterech ścianach? zacnego ZS nr 3, trzeba było im tych wzruszeń  wywołanych kontaktem z naturą dostarczyć w zupełnie inny sposób!  I udało się?

Czytaj więcej: Impresje poetycko ? fotograficzne w stylu HAIKU

W zeszłym roku szkolnym uczniowie wyszli z inicjatywą, by trudne zagadnienia z matury ustnej dotyczące kwestii językowych przygotowywać na zasadzie wykładów połączonych z prezentacją i kartami pracy. Nazwę projektu ?Od nas dla nas? zaproponowała Karolina, obecnie uczennica IV TA. Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem uczniów i dlatego postanowiliśmy go kontynuować w tym roku szkolnym.

Wykład i prezentację poświęconą manipulacji  i perswazji językowej przygotowali i przedstawili uczniowie klasy IV TA ? Piotr Prokop i Szymon Gorki. Teoretyczną wiedzę podparli licznymi przykładami, które pozwoliły na przyswojenie sobie przez słuchaczy różnych sposobów manipulacji i wskazanie podobieństw i różnic między manipulacją a perswazją. Dzięki temu koledzy i koleżanki nie mieli kłopotu z wypełnieniem kart pracy.

Bardzo dziękuję Piotrowi i Szymonowi w imieniu swoim oraz  klasy IV TC i czekamy na kolejne wykłady, które pozwolą na stwierdzenie, że matura nie jest taka straszna, jeśli się do niej porządnie przygotujemy.

RB1Czy Roulof Brouwer to Holender, czy mieszkaniec królestwa Niderlandów? Czy mężczyźni w Niderlandach są rzeczywiście najwyżsi na świecie? Skąd się wzięła nazwa Gouda? Z czego są dumni mieszkańcy tego państwa? Czy naprawdę rowerów jest więcej niż ludzi? Dlaczego Holendrzy ubierają się na pomarańczowo świętując Dzień Królowej? Czy na pewno są tak wyzwoleni, jak nam się wydaje?

Takie i temu podobne pytania rozstrzygnął nasz miły gość. Część informacji na pewno nas zaskoczyła, a nasza pobieżna wiedza o  Holandii zyskała mocniejsze podwaliny. Bardzo dziękujemy za dwie godziny spędzone przy degustacji korzennych ciasteczek, popularnych w okresie Bożego Narodzenia i oczywiście? sera! Zapraszamy znowu przy okazji odwiedzin w Polsce.

Czytaj więcej: Sympatyczne spotkanie z Roelofem Brouwerem

Ania i Radek na ławeczce

Gratulujemy sukcesu naszym wspaniałym recytatorom: Ani Łukowskiej z klasy I TS i Radkowi Cieślarowi z klasy IV TA!

Ania wywalczyła na VII Powiatowym Konkursie  Recytatorskim II  miejsce za recytację ballady Adama Mickiewicza ?Pani Twardowska?, natomiast Radek zajął III miejsce za zaprezentowanie ?Psa i wilka? Adama Mickiewicza. Konkurencja była świetna i jury nie miało łatwego zadania, ale nasi uczniowie pokazali prawdziwy ?lwi pazur? i kapitalnie zarecytowali przygotowane utwory. Gratulujemy serdecznie i życzymy kolejnych sukcesów na konkursach recytatorskich.

Polonistki

Czytaj więcej: Recytowali jak z nut?

Początek strony